Rss Feed
  1. Pasca KOMPAS: Episod 2

    Wednesday 20 June 2012

    ...kalau sekali tertangguh, rasa berat pula nak sambung.
    Tapi, ruginya kalau tersimpan sendiri. Berkongsilah, mudahan bermanfaat.

    (sambungan)

    3.Pembentangan Khas
    Menampilkan dua orang tokoh yang sangat ahli dalam bidang sejarah, Prof. Dr. Khazin & Tn. Haji Yahya, kupasan tentang Panglima Awang dan perjuangan menentang penjajah Portugis & Belanda sangat padat & informatif.

    Persoalan seperti siapakah Panglima Awang, wujudkah beliau, mengapa beliau pilih untuk murtad dan sebagainya terjawab dalam sesi pembentangan ini. Sekurang-kurangnya, kita melihat fakta yang sama dari sudut yang berbeza. Ada kemungkinan Panglima Awang bukanlah dengan rela hati keluar dari Islam, tapi disebabkan menjadi hamba kepada kapitan Portugis, Magellan. Boleh jadi, Panglima Awang adalah mangsa keadaan pada waktu itu.

    Jujurnya, bila bercerita tentang sejarah...mudah saja menguap. Bukan sekali dua yang pasti. Tapi bila diselang-selikan dengan pantun & peribahasa, masya-Allah! Rugi sungguhlah andai tak kenal sejarah.

    "Sejarah adalah cerminan yang lepas, pemetaan untuk yang akan datang"
    (Tn . Haji Yahya bin Abu Bakar, KOMPAS 2012)




    keep taking note leqa! so you won't mamai~


    4.Survival Umat Melayu
    Sekadar mengenang-ngenang keagungan & kehebatan pada masa lalu tidak cukup.
    Sedar dengan kehebatan dan potensi melayu-muslim, tindakan harus diambil untuk hadapi ancaman-ancaman pemikiran pada masa kini.

    Sebagai generasi anak merdeka, kita mungkin kurang terdedah dan berpengalaman dengan serangan fizikal seperti peperangan dan pertumpahan darah. Tetapi, sama ada kita sedar atau tidak, serangan pemikiran seperti pluralisme, LGBT, sekularisme dan lain-lain lagi kian meracuni akal fikiran umat kita.

    Meleburkan jati diri dan integriti. Tanpa cakna pada ilmu dan isu semasa, boleh jadi kita sendiri adalah mangsa.

    5. Perjuangan Survival Ummah
    Sohwah sempat menyelit & dendangkan 2 lagu sebelum slot terakhir bermula. Wah. Hampir lupa saya tentang Sohwah. Persembahan lagu 'Berita Kepada Kawan' & 'Warisan' hebat. Mabruk! Masuk ke dalam hati. Oh, terima kasih jugaklah kepada warga lampu-lampi yang sudi memalapkan lampu. Feelnya lebih terasa. Cukuplah untuk buat hadirin segar bugar semula!


    Alhamdulillah, untung dapat mendengar sendiri perkongsian daripada Syeikh Ikrimah Sobri, mantan mufti Palestin. Salasilah keluarga beliau terlibat secara langsung & berkhidmat untuk al-Aqsa 500 tahun lamanya. Allahu akbar!


    Cuba-cuba juga faham dulu ayat syeikh sebelum Ustaz Sharuzzaman translate
    Kurang berjaya. Padan muka. Kena rajin tengok Kibar lepas ni.


    "Umat Islam pernah dijajah, di seluruh dunia. Palestin juga begitu.Palestin, bukan sekadar dijajah, malah ditolak kerakyatan  di negeri sendiri.Kalian mengharapkan kebangkitan Islam di Malaysia. Palestin juga begitu".
    (mafhum kalam Syeikh Ikrimah Sabri, KOMPAS 2012)

    Tertarik dengan ayat syeikh. Benarlah kata pepatah: di mana bumi dipijak, di situ Islam dijunjung.

    Kita menyaksikan sendiri pada hari ini, walau di mana pun letaknya, setiap umat Islam berusaha memperjuangkan kalimah Allah di tanah air masing-masing. 

    Kita mengharapkan kebangkitan Islam di Malaysia, begitu juga mereka.
    Andai kita merasa letih dan jemu berjuang di negeri sendiri, ambillah semangat daripada rakyat Palestin.
    Siri perjuangan mereka lebih panjang dan lebih dahsyat. Kenapa mesti kita mengeluh kan? 


    Saya kira perkongsian Syeikh ini mengakhiri KOMPAS dengan moleknya. Kita bukan sekadar berjerit-perih, bersusah-payah martabatkan Islam di negara ini saja. Nasib saudara seagama di tempat lain juga perlukan prihatin dan doa kita. Cubit peha kanan, peha kiri turut terasa.


    Pendek kata, saya berpuas hati dengan KOMPAS!!
    Andai kata dibuat sequel pula, saya menyeru anda-anda untuk hadir sama ^^
    Semoga Allah melapangkan masa kita untuk ini. 


    p/s:Dan dua perkara yang saya jakun sepanjang KOMPAS:
    1-Majlis mula awal 15min dan tamat 15 min awal juga. Tahniah! Jarang terjadi
    2-First time tak ngantuk untuk program sehari. ...and trust me,  I wasn't caffeinated at all. Alhamdulillah. Sedikit tahniah buat diri sendiri




  2. 0 comments:

    Post a Comment