Rss Feed
  1. Pasca KOMPAS: Episod 1

    Saturday 16 June 2012

    Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
    Syukur tak terhingga. Semester ini saya agak bertuah.
    Tamat exam super awal. Sempat join NAZIM untuk Kem Huffaz Cilik.
    Santaian sebelum ke KOMPAS.

    Jujurnya, saya agak bersemangat untuk konvensyen ISMA kali ni.
    Kurang pasti. Mungkin lapang hati selepas exam?
    Mungkin kesan gumbira dengan huffaz cilik? Yang penting, semangat.

    Disebabkan semangat, saya kongsikan di sini pengamatan saya semasa KOMPAS berlangsung.
    Sekurangnya jadi pengubat kempunan rakan-rakan yang tak dapat hadir kerana exam.



    Kami sampai awal di Putrajaya. Alhamdulillah. Tidak sesak, apatah lagi sesat.
    Parking okay, pendaftaran okay, kupon, goody bag..Alhamdulillah! Baik-baik belaka.
    Dan, kami cop seats yang terbaik, khususan untuk fokus pada pengisian seharian ini.

    Saya kira KOMPAS adalah kesinambungan KEMM pada tahun lalu. Dalam KEMM kita fahami & menyaksikan perkaitan rapat antara Melayu & Islam & pentingnya untuk melayu-muslim itu bersepakat.
    Okay, andailah persepakatan dicapai...then, what's next? KOMPAS ada jawapannya :D
    KOMPAS pula seolah cuba membawa hadirin yang tertanya-tanya: lepas sepakat, 'what's next?'


    1. Ucapan-ucapan
    Dalam ucapan Presiden ISMA & Datuk Jamil Khir, dapat saya simpulkan bahawa melayu & Islam itu tidak dapat dipisahkan. Mulianya bangsa melayu itu kerana Islam yang menjadi pegangan hidup. Di sini tidak sepatutnya timbul isu asabiyyah hanya kerana berasa izzah dengan bangsa. Sekiranya suatu bangsa itu merasakan mereka lebih superb & hebat berbanding bangsa lain, naaah...itulah asabiyyah atau ethnocentrism.


    Kini, situasi di Malaysia mendesak melayu-muslim untuk bersatu & bersepakat. Ancaman-ancaman halus ideologi pelik lagi sesat makin beranak-pinak dengan banyaknya. Andai saja kita masih tidak sedar akan kepentingan menurunkan ego masing-masing  & bersepakat pada isu ummat, nantikan saja kita menjadi pedagang di bumi sendiri. Nauzubillah!

    2. Pidato & Dokumentari
    Saya ternanti-nanti pidato Abang Badr kali ni. Lebih-lebih lagi selepas berpeluang ikuti program Bijak Bicara beliau. Kalau di KEMM pidato beliau berjaya membuatkan saya berhenti kunyah roti & ada takungan air mata, kali ni bagaimana pula?

    Saya menjangkakan mungkin ada persamaan approach dalam pidatonya. Tapi jangkaan mentah saya meleset. Dimulai dengan kebobrokan umat Islam masa kini, penonton kemudian diajak mengimbau bagaimana Islam dijadikan sebagai tonggak kehidupan, lantas menjadikan Kerajaan Umayyah, Abasiyyah, Uthmaniyah hebat....begitu juga kesultanan melayu Islam Melaka.

    "...bangsa Melayu menjadi mulia, bangsa Melayu menjadi hebat kerana Islam. Bukannya kita mengangkat bangsa mengatasi agama. Tetapi kita menggunakan kekuatan bangsa untuk mendaulatkan agama".
    (sedutan pidato  akh Badrul Sani, KOMPAS 2012)

    Saya menantikan bagaiman Abang Badr selitkan aspek kemelayuan dalam pidatonya. Ternyata ada juga di separuh akhir pidato. Kehebatan melayu juga kerana hebatnya pegangan Islam dalam diri mereka. Tahniah! Pidato yang sangat mantap & mengesani hati! Walaupun tiada genangan air mata, namun kesannya masih terasa...paling tidak, sampai hari ini.

    Dokumentari Melayu selama 10 minit setengah tidak kurang hebatnya. Padat dengan info & menerangkan bagaimana kedatangan Islam itu menjadikan melayu lebih bertamadun.

    "Melayu kuno berpegang kepada fahaman animisme & dinamisme. Kedatangan Hindu & Buddha tidak berjaya mengubah fahaman ini. Satu-satunya agama yang berjaya mengeluarkan melayu daripada fahaman ini adalah Islam"
    (sedutan Dokumetari MSIB, KOMPAS 2012)

    Kadang-kadang terasa macam tengok di kaca TV pula. Elok juga kan kalau jadikan slot 5 minit sebelum berita ke..? Syabas atas dokumentari molek ini.

    Terlarut malam pula. Lama tak menulis, maka menulis pun jadi perlahan. Saya kira untuk feedback saya pada 3 slot penting akan saya tulis pada next entry pula. Insya-Allah.

    p/s: Bolehlah mula beryoutube video pidato Akh Badr & dokumentari. Moga beroleh manfaat :)

  2. 0 comments:

    Post a Comment